Selasa, 24 Ogos 2010

RAHSIA MAKBUL DOA

Alhamdulillah..Hari baik bulan baik ni..RAMADHAN..GUA bukak sedikit khafiatnya and tatacaranya dari ilmu yang Gua ada..Insya,Allah..Sape3 yang ada hajat besar ke atau kecil berdoalah..Masa bulan ramadhan inilah Pintu2 langit dunia hingga langit ke seven terbuka luas..Jangan ingat 007 plak,yang itu story mamat saleh yang popular di pawagan..Apa kata org tua2 dulu2 tu,Masa sudah ada tinggal kita berdoa aje..Mudah ma,tapi berat pun ada..haha..

Sebagai contoh :Kita berhajat hendak pergi ke sebuah pulau kenalah ada tata caranya..Kenalah ada sampannya..Dah ada sampan takkan tengok aje kot!".Ape lagi masuk ler dalam sampan tu,Takkan meniarap atas sampan plak mestilah duduk jawabnya..Dlm duduk tu mesti lah ada pendayungnya..Kalau tak ada pendayung maner lah dapek berlayar sampannya..So itulah kaedahnya dan caranya mencapai sesuatu hajat..Selepas kita dapek dayungnya berlayarlah kita dgn jayanya..Macam itu jugaklah dgn berdoa.

Doa ada tapi usaha Tarrak..Jadilah Abu-abu Teng..

Usaha ada tapi doa tarrak..Jadilah Abu-abu Peng..

So di sini kedua2nya amat di perlukan..Time bulan ramadhan ini saat terbaik berdoa..Jgn ler minta benda yang tak baik plak.!"kita akan bertanggungjawab atas permintaan kita itu..

Tentang khafiat amalan ini terlalu banyak di ajar oleh para2 wali2,ulama,salaf solehin dan banyak lagi versinya..

1) solat hajat yasin Mubin Seven

2)solat hajat Aurad Yasin

3)solat hajat Al-fatihah 41

4)solat hajat Asma ul husna

5)Solat hajat Qaff 100

6)Solat hajat Yasin 40

7)Dan banyak lagi..

Insya,Allah Gua akan bukak dari segi persiapan zahir dan batinnya..Bukan khafiatnya..Kalau khafiat itu syariatnya..Di sini persedian batinnya atau keyakinan diri dalam berhajat..Tentang khafiat itu no harm ma..Cukuplah tahu yang asasnya saja sudah memadai..

1)Khusyuk dalam berdoa -Sebenarnya harusnya kita memahami apa yang dihajati dgn mendalam dan penuh konsentrasi..Lebih kurang macam pegajian dalam tenaga dalam tu..Konsentrasi dan penuh tumpuan dari apa yang kita lakukan..Fahami dan mendalami apa yang kita baca..Umpama kita nak tembak kepada sesuatu sasaran tapi tak fokus dgn target di hadapan..Manerkan terkena target tu beb!"..Otak melayang entah kemana,Asyik ingat nak kayo ajo dan terbayang2 minah lawa yang kenyit mata semalam..hehe..Maner Cun sHotting kat target..Confirm goling seld rool punya beb!"Peluru entah kemana,target entah kemana..Kan Sia-sia aje tu.."Hai bye-bye ler jawabnya..1 perluru tak terkono pada sasaran.Rugi ler!".Begitu jugaklah dalam berdoa.Haruslah penuh tumpuan dan konsentrasi dgn apa yang kita hajati..

2)Bertawakal dgn sebenar2 tawakal..Serah bulat 100% bukan 50,50 ma..Setelah kita berdoa serah aje kat Tuhan..Biar itu jadi urusan Allah..Bukan urusan kita lagi beb!"Takkan kita tak faham dari 99 Nama Allah>Yang maha pemberi(Ya Wahab)..Dia yang maha pemberi dan kita yang menerimanya..Allah tak perlu pemberian kita beb!"..Dia dah kaya raya ma..(JUTAWAN BESAR)..Sape2 yang beranggapan diri dia tu sudah kaya,so jangan jadi sombong ler..Kita ini belum setanding tuhan yang Maha kaya..Itu kan nikmat kekayaan tuhan yang dikongsi kat kita semua..Komen ini KHAS untuk jutawan2 malaysia atau antara bangsa..Sebaiknya serahkan hati sebulat2nya pada Allah atau di sebut bertawakal..Inilah rahsia para Nabi2 yang terdahulu dan senjata inilah mukjizat mereka dalam menegakkan kebenaran..Apabila gua tengok dan perhatikan kebanyakkan Mukjizat pada Nabi2 yang terdahlu kebanyakkannya dari Termakbulnya doa..

3) Syukur atas nikmat yang sedikit atau banyak -Paling sederhana syukur adalah dgn melafazkan Alhamdulillah dalam hati atau lidah..Ucap aje Thax For Allah kerana semuanya adalah pemberiannya,tak kiralah dari zahir dan batin kita..Pemberiannya banyak sekali ma seperti kesihatan,kehenseman,kecantikkan,kekayaan,kekuatan dan banyak lagi lah..Itulah Rezeki manusia yang di sampaikan oleh Malaikat Rezeki(mikail)dlm menjalankan perintah Allah..Syukur ini banyak katogerinya seperti syukur ibadahnya,syukur mentaati perintah Allah,syukur rezeki and banyak lagi..kalau kita dapat gaji yang kecil atau pemberian yang sekecil hama dari seseorang itu thx aje lah beb!"jgn kita nak merunggut plak..Kang jadi kufur nikmat plak..Dlm al-quran dah nyatakan bersyukurlah kepadaku nescaya aku tambahkan nikmat kepadamu..Budak tadika lagi faham apa yang di wahyukan dan firman Allah ini..Takkan kita yang punyai akal dan besar panjang(dewasa)..Tak faham maksud firman Allah ini..Bunyi nampak ringkas tapi dalam 100% cuma 1,perdua sahaja yang mengikutinya..Ada yang faham tapi buat tak endah aje(Slamber Derk)..Ada yang faham terus buat..Yang Faham dan melakukan itulah org yang beruntung..Insya,Allah.. Konsep yang paling senang untuk berkenalan dgn syukur ini..Mulakan lah dgn lidah..Zikir tahmid banyak sampai berkoyan..Insya,Allah akan ada jawapannya..

4)Ikhlas dalam berdoa..Ikhlas ini lah tunjang utama dalam segala hal dan perilaku kita seharian kita hidup di dunia..Berdoa dgn penuh keikhlasan dgn keyakinan yang mantap pada Allah..Tiada siapa lagi yang mampu lakukkan dan yang mampu memakbulkan doa itu melainkan Allah..Tuhan itu Esa,Tuhan itu satu not 2, not 3..Dia tetap satu..keyakinan sepenuhnya pada Allah..Berhajat bukannya pada 2 tuhannya tapi satu tuhan dan satu tujuannya...

5)Bersedekah - Membantu insan yang dalam kesusahan tak kira apa bangsa pun..Niat ikhlas ini adalah penting dalam bersedekah..Jgn ler tengah tengok aweks ramai lalu kat org minta sedekah ni baru nak hulur duit tu..Niat tu tak elok lah beb!"Saje nak aweks tengokkan kita ni baik sangat ler..haha..Tuhan tu tahu ler..Tak payahlah nak tunjuk menunjuk plak..Kang datang Riak and ujub diri...yang ini susah ler...Bantulah sekadar ape yang dapat kita bantu..Apabila kita membantu meringankan segala kesukaran org lain maka Allah akan membantu kita apabila kita di timpa kesukaran..Pertolongan Allah itulah yang paling terbaik dari segala penolong..

6)Taubatan Nasuha -Yang ini pun bersangkut paut dgn ketermakbulan doa kita pada Tuhan..Sucikanlah hatimu..Jiwa kena bersih baru Tuhan senang nak adjust..Cepat ke lambat makbul doa itu terpulanglah pada Allah sebab ianya mengetahui hari yang terbaik untuk kita..So bagi masih tertunggu2 tu sabar aje Bro and adjust diri dgn bersihkan hati kita dulu..Insya,Allah di permudahkan..

7)Merendahkan diri - Ini termasuk dalam bertawadhuk dalam berdoa dan segala hal...Inilah di sebut dgn sifat kehambaan..Apabila sudah ada satu pengharapan dan pergantungan maka timbullah sifat kehambaan ini..Yang inilah salah satu cara para rasul terdahulu dalam bermunajat..

Yang ini sudah memadai apa yang di katakan Makbul doa..Para2 rasul cukup ini pelengkapnya sebagai seorang yang di percayai oleh tuhan untuk menyebarkan kebenaran dan inilah mukjizat yang paling banyak pada Nabi2 yang terdahulu.Berbeza dgn para wali2 Allah,kebanyakkannya berkisarkan ilmu kanuragan,kebatinan dan jalan tarikat..

Doa aje lah beb..Tuhan maha mendengar..(DEKAT TIDAK SEKATA JAUHNYA TIDAK BERANTARA)..Di mana kita berada di situlah ada Dia,dimana kita hadapkan di situ ada wajahnya.So teramat penting bermunajat kepada Allah ini kerana ianya adalah senjata mukmin yang sejati..Tiada senjata yang lebih tajam kalau tidak dari Doa hambanya pada Tuhan.. peranan dlm termakbulnya doa tersebut..Sudah banyak para2 ulama2 menerangkannya..Contohnya:

1)Salah satu termakbul doa adalah mengikut time yang betul...Tapi gua syorkan Pada malam 10 terakhir ramadhan...Iaitu malam lailatul qadar..Berkaitan keadaannya banyak ma,salah satunya malamnya hening..Ingat BEB!"segala apa yang ada di langit tersangat sibuk ketika malam tersebut untuk menyampaikan rahmat kepada seluruh penduduk dunia..So berdoalah kepada ku nescaya aku akan makbulkan doa mu..Ini firman Dlm Al-quran..So kita sudah faham,jgn buat2 tak faham plak!"...Sudah terang dalam Al-quran dgn firmannya..Semua kita buat bodo ajo(slamber derk ajo)..Sape yang kedekut,kita ke tuhan.Yang pastinya kita ini hidung masin kedekut tahap dewantara...Tuhan adalah yang maha pemberi,bukan pada dirinya meminta2..Yang meminta adalah hambanya..Perbanyakkan bermunajat kepada Allah kerana inilah amalan para Nabi2 terdahulu,para wali2 Allah and banyak lagi...

Story sambung ler..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan